News:

Simutrans.com Portal
Our Simutrans site. You can find everything about Simutrans from here.

trein seinen

Started by Pannekoek, August 05, 2009, 01:17:00 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pannekoek

hoi,

op het moment ben ik bezig met een transport netwerk met o.a. treinen. Gewoon 1 trein heen en weer laten rijden tussen stations gaat prima, maar zodra ik meerdere treinen op dezelfde lijn wil hebben gaat het gruwelijk mis. Treinen blijven overal stil staan voor seinen en uiteindelijk moet ik dan alle seinen weer weg halen en dan de treinen 1 voor 1 omleiden zodat ze weer rijden.

Dit is mijn huidige map:


Het rode lijntje is 1 lijn en de zwarte lijn ook. Het blauwe lijntje geeft aan dat de 2 lijnen daar met elkaar zijn verbonden. Het gedeelte van Mechelen tot de samenkomst heeft 2 rails naast elkaar liggen. Op beide lijnen rijden op het moment 1 trein. Als ik de verbindingen tussen die 2 lijnen weghaal zodat ze dus niet meer verbonden zijn kan de trein vanuit Emmeloord geen route meer vinden?? Die trein wil perse via het zwarte gedeelte naar Nootdorp. Ik heb hun routes al aangepast zodat de Emmeloord-trein ook alleen op het perron komt die op zijn rails liggen.

Het andere ding is dat ik graag 2 treinen tussen Mechelen en Nootdorp wil hebben rijden. Daarom heb ik dat 1e stuk ook dubbel gelegd. Ik dacht dus dat die 2 treinen dan wel omstebeurten wel op de rode ofwel zwarte rails kan rijden (ligt eraan welke bezet is), maar dat werkt ook al niet. als ik bij de samenkomst een choose-signal neerzet dan blijft de trein daar staan en kiest hij niet het lege gedeelte. -_-

Ik heb al gezocht naar info over hoe die seinen nou werken, heb wel wat gevonden maar daar snapte ik bijzonder weinig van. Dus als iemand het fatsoenlijk zou willen uitleggen, zou ik je dankbaar zijn.  ;D

wipi35

#1
Heb je de search functie al geprobeerd? Deze vraag is al vele malen gesteld.
Hier vind je hopelijk voldoende info (Het is wel in het Duits):
http://simutrans-germany.com/wiki/wiki/tiki-index.php?page=de_tutorial_mehrzugbetrieb
En deze in het Engels:
http://en.wiki.simutrans.com/index.php/Main_Page
Als je er niet uitkomt, laat maar weten.
En veel spelplezier met Simutrans.


Pannekoek

Quote from: wipi35 on August 05, 2009, 03:00:55 PM
Heb je de search functie al geprobeerd? Deze vraag is al vele malen gesteld.

Heb ik al wel geprobeerd ja en ook wel wat gevonden maar voornamelijk oude topics waar geen plaatjes meer bij stonden.
Enige vraag nu nog is over Long-Block Signals. In de wiki staat dat de trein er alleen langs mag als het hele gedeelte tot een andere stop vrij is. Maar dat is dan hetzelfde als een standaard signaal. Toch? :p
& dankje. :>

wipi35

http://simutrans-germany.com/files/upload/simscr29.png
Hier zie je dat trein A wacht voor het long-block sein omdat  het blok na het volgende blok bezet is door trein B. Bij een normaal sein zou A één sein verder pas stoppen.

Voscolin

Gebruik van seinen is soms lastig.

Kan wel uitleg geven.

Voscolin

Seinen kun je ook voor 1 richting gebruiken.
Je kiest een locatie en klikt hierop.
Nog een keer klikken dan krijg je een 1 richtingssignaal, je moet wel de goede richting kiezen.
Dit kan door nog een keer klikken.
Bij meerdere 1 richtingssignalen in dezelfde richting, dan krijg je baanvakken.

wipi35

Als je "b" intikt zie je met rood aangegeven het gedeelte van het spoor dat door de trein gereserveerd wordt. Dit helpt vaak om de werking beter te begrijpen.

Erik

Heb je deze uitleg van mij al gelezen?
http://forum.simutrans.com/index.php?topic=1998.msg20597#msg20597

Ik ben mischien niet de duidelijkste, wel in het Nederlands.

Ik heb mijn uit leg over choose-signals wat duidelijker proberen te maken met een plaatje.
Choose-signals werken alleen voor stations. Niet voor een los stuk spoor.

Verder is dit mischien een idee om je lijnen aan te leggen.


Groet Erik


KrazyJay

Goed plaatje, maar ik zou persoonlijk het stuk spoor voor het station onder en rechts leeg houden, geen signalen neerzetten. Indien er meer dan 1 trein naar het station rechts of onder zou gaan, kunnen ze vastlopen...
Played Simutrans in:
~ The Netherlands ~ United Kingdom ~ Taiwan ~ Belgium ~


Simutrans player

Erik

Dat is waar, dit is inderdaad alleen als ik maar 1 trein heb rijden. Bij meer treinen leg ik al snel dubbelspoor aan of maak ik een paar plaatsen waar ze elkaar kunnen passeren.


Optimix

Quote from: wipi35 on August 06, 2009, 09:38:59 AM
http://simutrans-germany.com/files/upload/simscr29.png
Hier zie je dat trein A wacht voor het long-block sein omdat  het blok na het volgende blok bezet is door trein B. Bij een normaal sein zou A één sein verder pas stoppen.

Wat seinen betreft ben ik een echte dummy.
Ik gebruik alleen maar één richtings-signalen van het simpelste type,
om veel treinen in een ringlijn te laten rijden, én bij enkelspoor hier
en daar een passeer-strook. Oh ja, choose platform, gebruik ik sinds
kort ook.....erg mooi is dat.

Mag ik iets vragen over wat je schrijft? Kun je mij uitleggen wat het
nut is van bovengenoemde signalen? (long-block) Misschien kun je
een voorbeeld geven, wanneer het handig of nodig is, dat er een
extra baanvak vrij is?




wipi35

Quote from: Optimix on August 12, 2009, 11:12:49 PM
Mag ik iets vragen over wat je schrijft? Kun je mij uitleggen wat het
nut is van bovengenoemde signalen? (long-block) Misschien kun je
een voorbeeld geven, wanneer het handig of nodig is, dat er een
extra baanvak vrij is?

Een mogelijke toepassing is dat je kunt voorkomen dat het achtereind van een trein een splitsing of een kruising blokkeert als hij voor het laatste sein staat te wachten.
Overigens moet ik toegeven dat ik in al mijn games, soms met gecompliceerde spoorlijnen, nog nooit een long block signaal echt nodig heb gehad. Er was altijd wel een andere manier om dit soort situaties te vermijden.
Goed dat je het nut van choose signals wel hebt ingezien, deze vind ik onmisbaar.

Anime

Choose signals zijn idd wel erg handig. Long Blocks gebruik ikzelf nooit (en ik weet niet precies hoe ze werken :p) Hoe zat het met een pré signal? Dat weet ik ook niet precies.

Erik

Pré-signals heb ik ook geen ervaring mee. Misschien binnenkort wat mee expermiteren

Long-blok signals heb ik laatst ff gebruikt toen ik alle personen vervoer per trein verving tot maglev. De enkelspoor delen met meerdere perrons werden dan niet geblokkeerd door twee maglevs die tegen elkaar in gingen.


Optimix

Quote from: wipi35 on August 13, 2009, 11:27:49 AM
Een mogelijke toepassing is dat je kunt voorkomen dat het achtereind van een trein een splitsing of een kruising blokkeert als hij voor het laatste sein staat te wachten.
Overigens moet ik toegeven dat ik in al mijn games, soms met gecompliceerde spoorlijnen, nog nooit een long block signaal echt nodig heb gehad. Er was altijd wel een andere manier om dit soort situaties te vermijden.
Goed dat je het nut van choose signals wel hebt ingezien, deze vind ik onmisbaar.

Ik heb daar eens even over na zitten denken. Dat werkt dus alleen
als je één set van die long block signals gebruikt. Want gebruik je er
een hele serie achterelkaar, dan kan die trein best juist op dat punt
moeten wachten, omdat het volgende én het daaropvolgende blok
nog niet vrij is. ;-) Je schrijft zelf al, dat er voldoende andere oplossingen
zijn. Ik probeer meestal seinen niet in de buurt van spoorwegovergangen
te plaatsen. Dan kan dat in ieder geval niet gebeuren.

Die choose platform signals zijn inderdaad ideaal. Ik gebruik ze bij
sterk wisselende produktie van b.v. iron ore of wood. Bij een lage
produktie, zit je snel met een enorme file van treinen, die ook andere
treinen weer ophouden. Om dan wat extra platforms te bouwen, waar
die treinen in ieder geval rustig kunnen wachten, tot er weer wat
wordt geproduceerd, is een prima oplossing.

Erik Krom, dat is een mooi plaatje. Ik heb hier nog nooit aan gedacht!
Zonder die long block signals ben je verplicht om minstens één
passeerstrook tussen 2 stations aan te leggen bij enkelspoor,
anders loopt de zaak gruwelijk vast. Dit is een prachige oplossing.
Of het bij grotere drukte ook effectief is, dat vraag ik me af. Want
die trein moet natuurlijk wel verschrikkelijk lang wachten, totdat de
andere trein 2 maal is gestopt en 2 keer weer moet vertrekken.
Ik denk dat wat jij hier neerzet, ideaal is, als je nog maar weinig
geld hebt om te bouwen, maar wel wil bouwen met het oog op de
toekomst. Dan zijn er ook nog maar weinig treinen, en hoef je maar
de helft van het aantal passeerstroken te bouwen.

Bedankt voor jullie reakties.