News:

Simutrans Wiki Manual
The official on-line manual for Simutrans. Read and contribute.

Finns det några fler svenskar som spelar simutrans?

Started by Color42, November 03, 2008, 02:01:59 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Color42

Tjena,

Undrar om vi har flera svenskar som spelar Simutrans?
Håller just nu på med översättningen av spelet och skulle behöva hjälp med att testa spela spelet allt eftersom det översätts,
har tyvärr inte tid själv att göra båda och så jag hade hoppats på att hitta en eller två som skulle kunna tänka sig hjälpa till med att hitta fel i översättningen.
Om någon är sugen så posta här med dig kontakt information så hör jag av mig.

Color42
Never Stand Down

Kristian

Hej,

Jag svarar här istället för via e-post. Jag har tyvärr inte tid att hjälpa dig med översättningen till Svenska. Överhuvudtaget verkar det finnas få skandinaviska simutransspelare -- men kanske du har tur och nån frivillig ännu dyker upp.

ha det bra
Kristian

Color42

A det va synd behöver inte hjälp med själva översättningen utan att spel testa, jobbar ju själv så du vet säkert hur det kan va med tid att spela :D
Men jag hittar nog någon det tror jag.
Never Stand Down

mippzon

Här har ni faktiskt en nybliven spelare! Så jag hjälper gärna till!

//Micke

Color42

Trevligt, Micke vi borde snacka ihop oss skulle uppskata all hjalp jag kan fa.
Skickar ett P.m med mina detaljer.
Never Stand Down

sanna

Hej,

Här är en till som översätter... jag har faktiskt redan begärt och fått rätt att använda SimuTranslator... så jag har gjort lite översättningar där..

/Susanna

LeifInge

Jeg er norsk... hjelper det!? Ikke at jeg kan hjelpe med oversettningen, men ville bare hilse på mine naboer i sverige :)

NiWe

Det händer att jag spelar, men pga tidsbrist har det legat nere ett ganska bra tag :( Få se när jag kommer igång igen - jag kanske slänger in ett meddelande då.

Junna


sanna

Quote from: Junna on September 08, 2010, 03:27:06 PM
Den här delen av forumet ter sig ganska dött.
Ja, de få svenskar/svensktalande här finns är inte precis superpigga på att skriva här... *leende*

MagnusA

Det finns nog ett antal svensktalande här, men de flesta av oss klarar förmodligen engelskan i "huvudforumen" tillräckligt bra för att mestadels hålla till där. Har dock en känsla av att vi är för få för att hålla liv i en "egen" subcommunity, jämfört med andra språk.

Junna

Eller så är det mest för att svenskar inte är särskilt talföra.

Max-Max

Jag kastar bort alldeles för mycket tid på Simutrans =)

Dock spelar jag alltid med Engelska och föredrar Teknisk dokumentation på Engelska. Jag uppdaterar den Engelska Wikin när jag kan men, visst kan jag hjälpa till lite med Svenskan också.

Min Sambo pratar flytande Tyska, Bulgariska, Svenska, Engelska och hjälpligt med Ryska, så hon borde kunna hjälpa till att förklara det man inte förstår från originaltexterna =)

Precis nu försöker jag att komma igång med ett PAK128 Sweden med svenska kända industrier, varor etc... Vi får se om det blir av...
- My code doesn't have bugs. It develops random features...

Ves

#13
Ja nu får väl jag ta mig i kragen och skriva in mig här jag med  :P !

Victor heter jag, har spelat simutrans och varit en tyst läsare av detta forum i flera år nu. Har fastnat fullständigt för Experiementalversionen......

Orsaken att jag äntligen efter alla dessa år registrerar mig på forumet är för att jag också håller på och skrapar på en Pak128.Sweden.ex och det vore ju nånstans tråkigt om vi ritade var sitt pak parallelt om vi hade kunnat samsas om det istället :)
Har redan ritat ett antal lok och vagnar, mark och lite räls och vägar, och jag inser vilket mastodontprojekt (!!) det är att skapa ett helt "PAK" från grunden! Kommer ta väldigt lång tid innan detta är perfekt......
Hade också tanken att se IKEA, ABB, Falu Koppargruva, SAAB o Volvo m.m. torna upp sig i min lilla simutransvärld.

Eftersom jag är såld till experiemental, så tänkte jag bygga PAK'en för experiemental med alla funktioner med upgrade, livery osvosv.

Här är en bild på något av det jag ritat:







På bilden syns:


Rälsbuss Y6 med vagnarna UCo6, UD6 (som egentligen är en godsvagn (UF6), men som jag gjort till en fiktiv postvagnsdito :-) ) och Uado7z som är manövervagn med postutrymme. Har några fler vagnar som inte är med på bilden.
X2000 i grå variant, har även målat den blå varianten.
Ds i stålkorg med vagnarna Co8, Co8, Ro5, Bo5, Bo5


Min hemmagjorda räls och delvist färdiga luftledning
En väldigt jordig version av en gammal uråldrig grusperrong.
Järnvägskorsning
och tre olika typer vägar: 50, 70 och 90-väg.


Marken har jag också ritat själv. Svårt att generalisera hur marken ser ut över hela Sverige och passa in det i alla 'klimaten' som Simutrans kör med :-)


Utöver det som är på bilden har jag ritat:
RC i orange, blått, svart och lila. Har kvar att rita de gröna och de blå med Green Cargologga påklistrat.
Ds och Dg i träkorg och stålkorg
Da och Du och Dm3
Rälsbuss littera Y med ett plock av vagnar
Ett urplock av 40-talsvagnar
Nästan färdig med basteckningen till 60-talsvagnen


Om det finns intresse kan vi bygga ihop :-)

MartinHvidberg

Jeg er fra Danmark, og læser engelsk og svensk :-) Det er mest mine børn ca. 10 år som vil spille, så jeg overjer at lave en oversættelse fra engelsk til dansk.
Jeg tror det er mere realistisk at skabe et Nordisk/Scandinavisk samarbejde, og ikke et seperat for Sverige, Norge og Danmark.
Desuden har vi jo fælles jernbane, X2000, m.m.  :police:

:-) Martin

Max-Max

Vad ritar du i?
Blender?
SketchUp?
...eller pixel-fnular du bara?

Skulle kunna vara en ide att skapa ett repository.
- My code doesn't have bugs. It develops random features...

Ves

Jag ritar i Gimp, så det är ett Pixelhelvete  8) Försökte mig en gång på en 3D-modell, men kunde inte få nått att hänga ihop överhuvud taget, så det gav jag upp! Är dock väldigt konsekvent när jag ritar med längder, höjder, färger skuggor och jag skapar en 10-20 lager i Gimp för att enklare kunna rita dit tex skuggor och senare kunna byta färg på vagnen.

Siden jeg er opvokset i København og nu bor i Norge, havde jeg også mine drømmerier om et gigantisk Skandinavisk-pak. Da tænker jeg i første hånd på Danmark-Sverige, hvor broen skulle være bindeleddet. Så skulle man kunne udnytte at ikke alle vogne og lokomotiver kan/har lov til at køre i respektive land, hvis det havde været muligt at opdele et kort i zoner e.l.
Eneste bagdel ved denne store pak er at det er et GIGANTISK arbejde at dels få styr på grafikken, og senerehen få det hele ballanseret så man kan spille med det. Men hvis viljen er der, så er det muligt ;)

Har precis blivit klar med att måla 60-tals serien:



Rc1
med vagnarna:
Ao2 1.kl
Bo1 2.kl
RB1 Restaurang 2.kl
DFo28 Postsortering
F05 Resgods

i olika målningar och konstellationer.

Detta är i stora drag de olika målningarna som vagnarna funnits i under sin levnadstid hos SJ. Varianter har såklart förekommit, men dessa är (som jag förstått) de vanligaste. De gula postvagnarna bakom det oranga loket är Green Cargos färgsättning på vagnarna. Har inte gjort klart GC-loken än.

Nå, men en repository? var och hur fixar man en sådan? :)
Är det intresse att göra nått ihop? Annars knåpar jag bara vidare här i min lilla bubbla ;)

Max-Max

Vilket jobb du har lagt ned... Riktigt snygga!!!

Den enda som jag "kan" någorlunda är Subversion och jag har en här hemma. Dock har jag inte fått igång krypteringen så den går inte att ansluta utifrån.

Annars finns ju alltid GitHub som jag försöker att lära mig nu, men jag känner mig mest förvirrad av hur den arbetar :P

Det borde finnas någon gratis Subversion server någonstans där vi kan skapa ett repository. Vi skulle kunna ha olika branch för Norge, Danmark, Sverige etc... som vi sedan "mergar" ihop till ett PAK set.

Nackdelen med pixelfnulet är ju att det blir tidsödande om man skall generera olika storlekar.

SketchUp har en snabb inlärningskurva men är mer av ett arkitekt/ritnings verktyg med stora begränsingar i material.
Blender har en mycket längre inlärningskurva, men erbjuder total kontroll på precis alla plan.

PS. Min profilbild här är gjord helt i Blender.
- My code doesn't have bugs. It develops random features...

Ves

Man tackar :)

Jag tycker det går rellativt snabbt att pixla. Jag gör så att jag har en hemmagjord mall med längdmarkering och alligning som jag öppnar i Gimp i ett lager, har bakgrundsblå färgen i ett annat lager, och sen tänker jag mig vad olika delar består av och hur man har färglagt dem. Tex vagnsbottnen blir ett lager, själva korgen blir i en enkelt färg i ett eget lager så den enkelt kan bytas ut, evt andra färg (som 90-talsmålningen av SJ-vagnar) blir också ett eget lager, evt korrugering på korgen blir ett lager, skuggor på korgen blir ett, fönster på korgen blir ett, evt detaljer på korgen blir ett. Sen taket som i sin grundform också bara är en enkel färg, sen evt korrugering på taket, sen evt linjer, sen skuggorna som får gaveln att framstå som den ska, sen skuggorna som får taket att se runt ut osvosvosvosv. Detta i kombination med denna helt underbara sida: http://scalemodeldb.com/paint
När väl första vagnen är ritad, är det bara Copy/Paste hela vägen och bara ändra färgen på korgen och lägga till nån detalj här och där ;)
Det är tex det jag har kvar att göra på RC-loken för att få fram Green Cargo. Har redan de mörkblå/lila och de svarta  8)

Kan du fixa en repository? Jag anar inte hur man gör eller vad som passar bäst. Har som sagt .PNG och .XCF (Gimps filformat) filer som är absolut nödvändiga om man ska redigera nått på vagnarna/loken, men även gjort .DAT filer med några av mina principer: Uppgraderingsskeman, livery-val och Constraints på några av vagnarna (främst motorvagnarna). Har inte balanserat nått ekonomiskt för fem öre :P

Nu låter jag mycket som de andra 'paksetauthors' när jag säger att det gärna ska vara konsistent igenom texturerna vilket du nog också tycker. Jag vet inte hur lätt det är att få en vagn som du moddelerar att likna en vagn som jag har ritat? eller vice versa? Det var blender jag testade den gången.

Det var en fräck profilbild! Snyggt!  8)

Junna

Quote from: ViolinVictor on May 02, 2013, 11:26:52 PM

Marken har jag också ritat själv. Svårt att generalisera hur marken ser ut över hela Sverige och passa in det i alla 'klimaten' som Simutrans kör med :-)

Det bästa vore väl egentligen att försöka göra så att hänger ihop med höjdnivån, det vore väl enklast och, även om inte helt ackurat, så i alla fall någorlunda tillfredställande.

Det är förövrigt mycket fint arbete där, har du gjort några elmotorvagnar ännu? :o

greenling

Bra dag för fordon i bilder ser riktigt bra ut. :thumbsup:
Opening hours 20:00 - 23:00
(In Night from friday on saturday and saturday on sunday it possibly that i be keep longer in Forum.)
I am The Assistant from Pakfilearcheologist!
Working on a big Problem!

Ves

#21
Elmotorvagnar har jag ritat:
X2000 i grå och blå målning
Xboa6-7-8 fast än de mer är rälsbussar med en pantograf påmonterat.
Har tänkt rita fler både äldre och moderna däribland X10-11 och reginatågen/SJ3000. Försöker komma på vilka är signifikanta och relevanta för en spelbar pak. Det är kul med varianter och olika vagnar, men kanske inte så intressant med 10 små variationer på samma vagn eller 10 vagnar för samma syfte samtidigt :p har utarbetat en lista därhemma med vilka det kan vara värt att inkludera. Några tankar kring det sen du frågade specifikt? :)

Har ritat mark för alla klimat. Först några nyanser med grönt/gult för att fånga ängar, sen ett lager rött till Dalarnas kopparjord och sen gråt berg för fjället. Jag har även bytt ut sandstrandtexturen med berg, då grundfjället oftare än sandstrand (mitt intryck iaf) gränsar mot vatten.

Kan screenshoota det när jag väl kommer hem imorgon :)

Greenling tack! :) inte visste jag att du pratade svenska?!

Max-Max

Har då någon bra sajt med referens bilder?

Jag är nog lite mer inne på att göra det hela i Blender då det blir mindre arbete att port till olika PAK storlekar.
- My code doesn't have bugs. It develops random features...

Ves

Jag använder jarnvag.net. De har bilder på de flesta varianter av vagnar och lok och text om dem. Sen söker jag på Google efter fler bilder och information och använder den sidan jag länkade till i tidigare inlägg för att plocka ut färgerna. SJ har även gett ut så kallade särtryck som alltså är diagram och specifikationer på hela sj's vagnpark fram till 1962 (finns gratis på nätet). Särtrycken laddar man ned i pdf och är rätt stora filer.

Olika storlekar. Du menar en 128version och en 64version? Är det nödvändig att ha två? Jag körde 128 för det blir så plottrigt med 64 :P