News:

Want to praise Simutrans?
Your feedback is important for us ;D.

Treinen naar ieder perron

Started by Parachute, April 26, 2009, 11:02:34 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Parachute

Hoi,
Ik had een vraagje:
Ik heb zo'n 6 treinen, die moeten stoppen op 3 perrons.
Dus doe ik er 2 per perron.
Maar nu wil ik eigenlijk dat ze gewoon naar een vrij perron rijden..
Is dit mogelijk?
Want ik snap alle functies van de seinen nie zo goed.

Erik

#1
Ja, dat kan

hier een uitleg van de seinen.
Signal: Gewoon sein. Als de weg tot het volgend sein of gewenst punt vrij is kan de trein doorrijden. (Deze gebruik je het meest.)

One way signal: Maar in 1 richting te paseren. Dit sein geeft niet aan of een trein wel of niet door mag rijden. Het geeft aleen de richting aan. (Soms handig in specifieke situaties. Ik weet het alleen niet in een paar woorden uit te leggen.)

Presignal: Nemen het signaal van het sein erna over. (Soms handig als een trein alleen door mag als op dat moment de twee volgende blokken vrij zijn. (Ik gebruik het zelden tot niet. Ik heb er ook weinig ervaaring mee. Meestal zorg ik er voor dat ik het niet nodig heb.)

Longsignal: Deze kijken over een station heen als deze er achter licht. (Mocht het nodig zijn dat het spoor achter het station ook al vrij is. Meestal zorg ik er voor dat ik het niet nodig heb.) Edit:Deze kijken of er meerdere blokken achter elkaar vrij zijn. Ik gebruik ze zeer zelden, maar een stuk enkelspoor met perrons kan het handig zijn.


Choose_signal: Deze zorgen ervoor dat een trein de eerste vrije en 'snelste' mogelijke route naar een vrij perron van het station gaat. Deze gehele route wordt ook gereserveerd. (Dit heeft dus betrekking op wat jij wilt.)
Edit: Hier een simpel voorbeeld over hoe je een choose signal gebruikt.

Een aankomende trein kiest ten eerste het perron waarop hij staat ingesteld. Een 2e trein wordt naar het perron ernaast verwezen. Ook al staat hij op het perron van trein 1 ingesteld. Let wel op de beide perrons van het zelfde station zijn.

EndofchooseSignal: Het choose_signal kiest niet een vrij perron langs dit signaal. Tenzij dat perron staat aangegeven als de bestemming. (Ik gebruik dit vooral om 1 perron vrij te houden voor treinen die grondstoffen naar de fabriek brengen. Dan kan de fabriek altijd van grondstoffen worden voorzien.)

Dit waren volgens mij alle seinen. Kijk er wel mee uit dat je treinen elkaar niet in een rondje blokkeren. Dat heb ik regelmatig. Mocht er nog wat onduidelijk zijn. Vraag maar raak, maar op de rest van het forum staat ook veel uitleg.


hvdkooij

Ik gebruik het eenrichtingsverkeer bord altijd om te zorgen dat alle treinen correct gebruik maken van dubelspoor trajecten.

Zou het keuze signaal ook werken op een kopstation?

Erik

ja dat werkt, een keuze signaal kijkt naar het perron, wat erachter of tussen licht is niet belangrijk. Ook anderre seinen zijn niet van belang.
Het is alleen belangrijk dat er een beschikbare route vrij is. Het kiessignaal reserveert van de vrije routes de kortst mogelijke.

Ik heb zelf wel eens gehad dat een trein de halve map rond reed. Dit omdat de oorspronkelijke route bezet was, maar een andere route wel beschikbaar was. Dit brengt flink wat opstoppingen met zich mee bij het overige verkeer. Gelukkig lukt het meestal om dit te voorkomen.


hvdkooij

Wel iets mafs gezien met choose signals.

De trein met boeken komt binnen op een perron vol mensen en dropt daar de hele handel. Daar had ik dus geen goederen perron voor hoeven aan te leggen.

Erik

klopt, zolang er maar iets is dat het ook tot een goederenstopplaats maakt. Zelf vind ik dat niet mooi dus houd ik het gescheiden.

Met een slimme indeling met 'choose signals' en 'end of choose signals'.