News:

Simutrans Tools
Know our tools that can help you to create add-ons, install and customize Simutrans.

Winst maken op een lijn

Started by Voscolin, July 21, 2009, 07:23:57 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Voscolin

Een goede dag,
Ik speel simutrans sinds kort, (2 maand).
Als ik een lijn maak een hier een vrachtwagen aan koppel hoe wordt de winstmarge berekend.
Met een wagen voor stukgoederen, beton, krijg ik geen winst.
Hoe zit dit in elkaar?

Neil

Combuijs

Inkomsten:

Prijs voor beton per tegel * aantal tegels getransporteerd, dit is het aantal tegels dat tussen bron en doel zit. Als je de snelheidsbonus haalt dan wordt de prijs verhoogd. Voor snelheidsbonus en beton prijs zie de goederenlijst. Voor de snelheidsbonus wordt naar de maximale snelheid gekeken, niet de werkelijk gehaalde snelheid.

Uitgaven:

Prijs per km van vrachtwagen * aantal tegels gereden

Daarnaast heb je (mogelijk) maandelijkse uitgaven voor het onderhoud van de weg en voor de laad- en los stations, maar die zie je niet bij de lijn terug.

Het kan dus zijn dat je verlies boekt omdat de vrachtwagen teveel om moet rijden, of omdat je vrachtwagen niet snel genoeg rijdt. Het is ook niet onmogelijk dat die lijn verlies maakt, maar dat dat gecompenseerd wordt door de aanleveringslijnen in de keten ervoor.

Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Voscolin


Optimix

Quote from: Combuijs on July 21, 2009, 10:13:19 PM
(....) Als je de snelheidsbonus haalt dan wordt de prijs verhoogd. Voor snelheidsbonus en beton prijs zie de goederenlijst. Voor de snelheidsbonus wordt naar de maximale snelheid gekeken, niet de werkelijk gehaalde snelheid.


Heldere uitleg!
Wat gebeurt er eigenlijk als je de weg voor de helft highspeed maakt, en de andere helft "speed-limited" laat?
M.a.w. een bus of vrachtwagentje kan maar gedurende de helft van de reis op volle snelheid rijden.
Krijg je dan géén bonus, of de helft van de bonus?

Nu ik toch bezig ben, stel ik nog maar een vraagje.
Als je met een spel begint, is het meestal niet zo handig,
om direkt snelle spoorlijnen aan te leggen. Is gewoon te
duur. Later in het spel, is het vaak wel voordelig, om met
snellere treinen te werken, en dus ook de bestaande tracks
te vervangen, door snellere en duurdere rails.

Het vervangen van rechte stukken (horizontaal of verticaal)
kost me vanzelfsprekend geen moeite. Maar wat te doen met
de diagonale stukken. Als je dat gaat vervangen, wordt het altijd een vreselijk rommeltje, of je moet track voor track vervangen. Is er een trucje voor?

Voscolin

Wat ik wel weet is dat je met de Ctrl toets rechte stukken kan maken. Dus met muis en crtl toets ingedrukt.

wipi35

Quote from: Optimix on July 23, 2009, 02:06:10 PM
Als je dat gaat vervangen, wordt het altijd een vreselijk rommeltje, of je moet track voor track vervangen. Is er een trucje voor?

"Slepen" met de muis en Ctrl ingedrukt houden. Je krijgt dan een "preview" die pas effectief wordt na loslaten.

Erik

Quote from: Optimix on July 23, 2009, 02:06:10 PM
Heldere uitleg!
Wat gebeurt er eigenlijk als je de weg voor de helft highspeed maakt, en de andere helft "speed-limited" laat?
M.a.w. een bus of vrachtwagentje kan maar gedurende de helft van de reis op volle snelheid rijden.
Krijg je dan géén bonus, of de helft van de bonus?

De maximale snelheid wordt niet via de weg berekend, maar door de maximale snelheid van je voertuig.

vb. Als voertuig maximaal 80km/h kan. Dan wordt deze voor de speedbonus genomen. De type weg maakt daarvoor niet uit.

Quote from: wipi35 on July 24, 2009, 09:48:51 AM
"Slepen" met de muis en Ctrl ingedrukt houden. Je krijgt dan een "preview" die pas effectief wordt na loslaten.

Het slepen kende ik nog niet. Verder zorgt Ctrl er voor dat je weg, spoorlijn , o.i.d. niet zomaar een een andere weg aansluit.
Dit is handig bij het maken van dubbelspoor.

Groet van Erik


Optimix

wipi en voscolin, goeie tip.
Ik had ooit eens iets over die ctrl toets gehoord,
maar wist het fijne er niet meer van.
Het vergt enige oefening, maar het is zeker handig.
Bedankt.

Erik, dat heb ik nooit geweten! Ik heb geen enkele reden
om je niet te geloven, maar heb het toch eens even
uitgeprobeerd, met een supersnel treintje tussen 2
crowded stations. En het klopt precies. Het maakt niets
uit.

Vreemd eigenlijk: je krijgt een bonus voor een snelheid
die je absoluut niet haalt, als je een of andere superbus
die 100 km/u rijdt, over een gammel zandpand laat rijden.

De conclusie is dus, dat het aanleggen van snelle rails
en wegen voor de bonus absoluut geen zin heeft, en je
dat alleen moet gaan doen, als je een snellere doorstroming
wilt, bij b.v. te volle stations. Handig om te weten, vooral
in situaties waar je wanhopig een bankroet probeert te voorkomen.
Bedankt voor je reaktie!

hvdkooij

De manier waarop ik een stad naar stad verbinding op breng gaat via de volgende stappen:
1. Leg het spoor op een zandbed en laat er een tram verbinding over werken maar reserveer voldoende ruimte voor grote treinen later.
2. Als de groei er in komt wordt het enkel spoor dubbel spoor.
3. Als 3 trams het niet meer aan kunnen gaan de trams van de lijn. Het spoor wordt opgewaardeerd naar rails op grind en ik kies voor een BR39 met 1 post wagon en 5 passagier wagons. Vertrek bij 50% lading en de lijn draait minimaal break-even.
4. De volgende upgrade is een BR01 met 1 post wagon en 7 passagier wagons. Met dezelfde beperking.

Na verloop van tijd rijdt er vaak meer als 1 BR01 op de lijn en ben ik een decenium verder.

Ik ga binnenkort eens serieus kijken hoe je een metro net legt onder een grote stad.

hvdkooij

In een drukke stad is een metro net de enige  manier om fatsoenlijk personen vervoer te doen. Alleen de post gebeurd dan bovengronds en het is nog winstgevend ook. Zelfs als je rekening houdt met de maandelijkse kosten van de tunnels.