News:

SimuTranslator
Make Simutrans speak your language.

6 vragen over city growth

Started by Optimix, November 10, 2009, 04:58:21 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Optimix

Het is voor iedereen wel duidelijk dat city-growth heel belangrijk
is voor het verloop van je spel. En ook, dat een stad waar geen
verkeer is, niet groeit, en een stad waar veel aktiviteit is, alles
snel groter wordt.

Mijn vragen gaan over het beinvloeden van de groei.

1. Bouw je weleens wegen in een stad, met het enige
doel, dat er dan sneller gebouwen langs komen te staan?
Is het effectief? De generator bouwt n.l. zelf ook wegen, bij
uitbreiding. (en dan kost het niks)
2. Plaats je weleens haltes in niemandsland (net buiten de stad)?
In de hoop dat daardoor sneller bebouwing komt? Het valt mij op,
dat zoiets wel wordt gesignaleerd. Al vrij snel komt er naast zo'n
halte een boom te staan. Ook hier de vraag: is het effectief, en
vooral het maanden laten rijden van b.v. een bus die niks
oplevert, omdat er gewoon (nog) geen passagiers zijn?
3. Er staat een fabriek in een stad. (mooi voorbeeld is de steel-
factory in Haugesund in Ragoland)
Zou het wat uitmaken voor de groei van de stad, of je met die
fabriek aan de gang gaat of niet? Het heeft niks met passagiers
te maken, maar natuurlijk wel met de economie van zo'n stad.
4. Drie steden op een rij: A, B en C.
Je kunt één trein nemen met de route ABCB of je kunt 2 treinen
nemen. In het 2e geval moeten alle passagiers van A naar C
en vv, overstappen in B. Is in het 2e geval de aktiviteit in stad B
groter dan in het 1e geval? In het 1e geval blijven de AC
reizigers in de trein zitten, en in het geval van 2 treinen, stappen
ze ook daadwerkelijk uit en weer in. In de chart arrived en departed
zou dat zichtbaar moeten zijn. Zou het uitmaken voor de city-growth?
5. Zou er een verschil zijn in de algemene city-groei, als je niet
met industrieen werkt, of wèl? Als je wel met industrieen werkt
heeft dat invloed op de totale economie van het spel, maar geldt
dat ook voor city-growth?
6. Al eens gemerkt dat een extraatje, een monument of zo, nèt
op een veldje wordt geplaatst, dat niet wordt gedekt door een halte?
Wat doe je in zo'n geval? Bestaande halte uitbreiden, of een nieuwe
halte maken, met het vervelende effect van dubbele overlapping?

Benieuwd naar jullie mening.

Anime

1. Soms wel, dan leg ik met het soort goedkoopste weg het patroon uit dat ik wil dat de stad 'wordt.'
2. Nee, zonde van de onderhoudskosten xd.
3. Ja, industrie beinvloedt ook de groei. Ik heb bijvoorbeeld met de Angsthaas challenge dat er een monument werd gebouwd (en dus de stad groeide) terwijl ik geen passagiers of post vervoerde, maar alleen aan industrie iets deed.

De rest beantwoord ik later, heb tijdnood atm :p

Combuijs

1) Ik bouw wel eens wegen in de stad, maar niet om groei te bewerkstelligen. Het maakt niet uit voor de groei of je wegen aanlegt of niet. Simutrans breidt òf zelf uit òf promoveert een gebouw naar een hoger passagiers/post niveau. Dit wordt pas belangrijk als alle gebouwen op het hoogste niveau staan (en dat heb ik nog nooit meegemaakt).

2) Ik plaats wel haltes buiten de stad, maar alleen als er een gebouw is in zijn bereik dat voor passagiers/post zorgt. Ook dit maakt niet uit voor de groei van de stad (zie 1). Wel is het belangrijk om de hele stad te "dekken" met stations zodat er geen passagier of postpakketje verloren gaat.

3) Probeer de fabriek aan het werk te zetten, dit bepaalt voor een deel (30%?, weet ik even niet) je groeisnelheid.

4) Hoeveel passagiers vertrekken of aankomen is niet van belang voor de groei. Wel de hoeveelheid passagiers/post afkomstig uit de stad die een route kunnen vinden naar de bestemming. Als het dichtstbijzijnde station vol zit qua capaciteit kan dat niet en dus zal de groei belemmerd worden. In jouw voorbeeld maak ik twee lijnen, maar hou ik het overstapstation (dat het risico loopt vol te lopen) buiten de stad, zodat de stad niet in zijn groei belemmerd wordt. Daar bouwt de stad dan trouwens weer naar toe, maar dat zijn dan meestal niet de gebouwen die de meeste passagiers of post genereren. Zeker in het begin moet je het gemeentehuis zo goed mogelijk bedienen en daar geen passagiers/post laten wachten. Twee lijnen vind ik handig, want dan kan ik de benodigde capaciteit onafhankelijk van elkaar instellen.

5) Industrie die daadwerkelijk consumeert bezorgt je een hogere groei van de stad. Daardoor komt er weer nieuwe industrie en zolang je dat allemaal kunt bijbenen zal je inwonersaantal sneller blijven groeien. Een zichzelf versterkend effect dus, totdat je in transportproblemen komt.

6) Een monument moet je altijd dekken, die leveren veel passagiers op. Ik maak mijn haltes in de stad altijd twee tegels lang (handig als ik later met trams of metro moet gaan rijden) en zorg ervoor dat er een strict regelmatig patroon ontstaat met om de 6x5 tegels een halte. Desnoods haal ik daarvoor wat gebouwen weg. Dus het gebeurt zelden dat ik een halte groter maak, dat doe ik alleen soms aan de waterkant (om net dat ene gebouwtje nog mee te nemen) of als er een fabriek in de weg staat.
Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Optimix

Nou, ik lees interessante dingen. Aankomst en vertrek niet belangrijk
voor de groei, en dus alleen de passagiers afkomstig uit de stad.
Punt 3 is ook nieuw voor me, en zeker de moeite waard om eens
uit te proberen.

Aanleggen van wegen, en dus de generator een handje helpen,
daarover heb ik mijn twijfels. De grote vraag is hier: kun je iets
sturen? In punt 4 stel je geheel terecht, dat het plaatsen van het
hoofdstation buiten de stad efficient is, i.v.m. het tegengaan
van over-crowding. Valt het je niet op dat de stad dan groeit
in de richting van dat station?
En als je dat station nou eens niet in het noorden maar in het
zuiden had geplaatst, dan groeit de stad toch juist in zuidelijke
richting?

Maar ik moet er wel bij zeggen, dat ik hier helemaal niet zeker
van ben hoor! Dit is niet meer dan een indruk, of vermoeden,
en ik zou dat eens goed moeten uitproberen.

Nog een vraag: je hebt het over een industrie die "daadwerkelijk
consumeert". Bedoel je hier, dat b.v. een shopping-centre
consumeert, en een iron-ore mine niet? Ik heb weleens gelezen
dat het transporteren van goederen van een goods-facory naar
een shopping centre heel goed uitpakt voor die stad (als dat
shopping centre ook in de stad staat). En ook dat het snel
leeghalen van de vuilnisbelt, voordelig is voor zo'n stad.

Leuke discussie, heel leerzaam! Dank voor jullie reakties!

Combuijs

QuoteAanleggen van wegen, en dus de generator een handje helpen,
daarover heb ik mijn twijfels

Het aanleggen van wegen stuurt wel de richting waar de stad zich ontwikkelt. Als je bijvoorbeeld een grote straat dwars door de stad heen trekt (en aan beide uiteinden doortrekt) ontstaat er bijna vanzelf een soort lintbebouwing. Maar wat het niet doet is het aantal inwoners groter maken. Wel wordt de oppervlakte van de stad groter.

QuoteNog een vraag: je hebt het over een industrie die "daadwerkelijk consumeert". Bedoel je hier, dat b.v. een shopping-centre consumeert, en een iron-ore mine niet

Op de formulering wat precieser te maken: je hebt fabrieken die in het "veld" staan en je hebt fabrieken die in een stad thuishoren (voorbeelden van die laatste zijn alle fabrieken die niets produceren, zoals benzine-stations, supermarkten en bakkerijen, maar verder bijvoorbeeld de textielfabrieken en de staalfabrieken). Als je de fabrieken die in een stad thuishoren goed bedient, dan bevordert dat de groei van de stad. Een ijzermijn heeft dus bijvoorbeeld niet rechtstreeks invloed, maar je hebt die natuurlijk wel nodig om de staalfabriek aan de praat te houden.

Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Erik

Hee Allemaal, hier de reactie van mijn kant:

1) Heeft geen effect op de groeisnelheid van de stad, maar wel op het patroon wat de stad vormt. Dit gebruik ik vaak om buslijnen te laten lopen zoals ik dat wil.

2) Ja, hoewel dit geen effect heeft op de groei. Vaak doe ik het omdat het toch al in de lijn past en verwacht dat er toch al snel wat zal komen. Het is misschien niet erg effectief, maar ik kan me tenminste op andere delen concentreren. Zonder dat er net iets in de weg wordt gebouwd. Fabriek of monument, het zal niet de eerste keer zijn. (geld ook bij 1)

3) Een fabriek heeft wel degelijk passagiers (de arbeiders) en post. Puur industrieel heeft het ook effect op de groei van de stad, maar dat heeft Combuijs al uitgelegd. Wel denk ik dat het iets minder dan 30% is.

4) Vaak doe ik 1 lijn (ABCB). Ongelijke capaciteit los ik op door een apparte lijn te maken die tussen de stations gaat die de extra capaciteit nodig hebben. Als je met meerdere aparte lijnen werkt (AB en BC). Heb je als nadeel dat bij een groot netwerk de passagiers op een gegeven moment te vaak moeten overstappen. Van A kan er dan dus niet naar K worden gereisd. In de configuratie kan dat je aangeven hoeveel keer er kan worden overgestapt.

6) Ja, kom ik vaak tegen. Wat ik doe is net afhankelijk van hoe ik wil uitbreiden. Kleine overlappingen vind ik vaak niet erg. Als halt A vol is kan men naar halte B.

Betreft punt 4 heb ik nog wel een vraag. Heeft de afstand waarover je passagiers en post vervoerd nog effect?


Combuijs

QuoteHeeft de afstand waarover je passagiers en post vervoerd nog effect?

Nee, helemaal niet. Als ze maar op een station kunnen staan om te kunnen vertrekken, daar gaat het om. Als ze daar eenmaal staan, dan is het "uit het oog, uit het hart". Waar ze ook naar toe gaan, de kroeg om de hoek of de andere kant van de wereld.
Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Erik

Aha, En hoe zit het eigenlijk met 'zonder route' (no route)?


Combuijs

Stel Simutrans genereert een passagier om van gebouw A naar gebouw B te gaan. Voor beide gebouwen wordt een station gezocht binnen het bereik van het gebouw, zeg station A en station B.

Er zijn nu verschillende mogelijkheden:

1) Station A kon niet gevonden worden. Dan kan de passagier niet rijden, slecht voor de groei.
2) Station A kon wel gevonden worden, maar station B niet. Dat is ook slecht voor de groei, ik weet niet of de passagier als "zonder route" wordt beschouwd.
3) Station A en B konden wel gevonden worden, maar er kan geen route tussen die twee worden gevonden die passagiers vervoert. Dit geldt zeker als "zonder route";
4) Station A kon wel gevonden worden, maar zat boven zijn capaciteit. Dan gaat de passagier niet rijden, weer slecht voor de groei.
5) Station A en B konden wel gevonden worden, en A heeft nog capaciteit genoeg. Dan gaat de passagier wel rijden, lekker voor de groei. Dit ongeacht de situatie in B (kan overvol zijn).
Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs