News:

Use the "Forum Search"
It may help you to find anything in the forum ;).

NS Set vraag

Started by Parachute, November 30, 2010, 02:54:02 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Parachute

Hoi allemaal,

Ik maak dagelijks gebruik van de NS set die is ontworpen voor Pak 128. Ben ik de enige?
Nu vind ik wel dat sommige dingen niet helemaal realistisch zijn ingesteld (Kosten van de trein, het aantal passagiers wat erin past).
En ook zijn er al weer nieuwere treinen in Nederland, denk aan




Weet iemand toevallig wie deze gemaakt heeft? En kan dit veranderd worden?

Combuijs

Deze zijn gemaakt door een Spanjaard genaamd Raven (later rojo). Die is niet meer actief, jammer genoeg. Het was een harde en goede werker, maar hij was niet erg zuinig op zijn bronmateriaal.

Kijk voor de NS-set naar dit topic http://forum.simutrans.com/index.php?topic=5939.0. Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met Zeno.
Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Erik

Ik had er ook eens aan willen werken, maar heb dat toen nooit doorgezet.
Hoewel ik nu op een ander vlak bezig ben.

Ik ben nu bezig met het maken van een NS seinenset. http://forum.simutrans.com/index.php?topic=6239.0
Het dwergsein is al werkende.

Als ik kan helpen hoor ik het graag.
Ik heb een hoop fouten gezien in de huidige NS-pak.
Heb stage bij nedtrain gelopen en weet en zie dus wat meer details.
Bijv: welke rijtuigen motoren en/of stroomafnemers hebben.

Betreft je onderste plaatje (de getekende dubbeldekker). Waar komt die vandaan.
Ik kan hem niet zo makkelijk via internet vinden.
Hij doet me ook meer denken aan een kruising tussen de twee bestaande soorten dubbeldekkers.
(kleur van de VIRM maar de bouw een DDM)

Groet Erik

P.S. @Combuijs: Je link naar de andere topic werkt niet. Ik krijg de melding dat die topic niet bestaat.


Combuijs

QuoteP.S. @Combuijs: Je link naar de andere topic werkt niet. Ik krijg de melding dat die topic niet bestaat.

Ai, sorry, daar mogen jullie normale stervelingen niet bij  ;) . Je kunt in ieder geval dus Zeno contacteren voor source files: http://forum.simutrans.com/index.php?action=profile;u=531
Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Parachute

Quote from: Erik Krom on November 30, 2010, 08:38:48 PM
..
Betreft je onderste plaatje (de getekende dubbeldekker). Waar komt die vandaan.
Ik kan hem niet zo makkelijk via internet vinden.
Hij doet me ook meer denken aan een kruising tussen de twee bestaande soorten dubbeldekkers.
(kleur van de VIRM maar de bouw een DDM)

Ik heb het ook geprobeerd ;p. Ik been freelance architect, dus ik weet wel wat van 3d programma's. Maar treinen lukt mij toch echt niet helaas.

Inderdaad kloppen er wat dingen niet in de huidige NS-Set, dat is wel een nadeel.

En dat laatste plaatje is de DDZ, De oude DDM dus, maar deze worden nu omgebouwd tot intercity. Zie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/10/22/1287745127-010.jpg. Dus ik had deze er ook even bijgestopt ;)

Parachute

Ik heb nog eens wat geprobeerd, opzich lukt me het wel om in paint een trein in 3 opzichten te maken.
Nu zie ik in veel topics dat deze zo'n blauwe achtergrond hebben. Dat heb ik inmiddels ook, kan ik er dan nu met MakeObj een datfile van maken?

Combuijs

#6
Bijna.

Hier http://simutrans-germany.com/wiki/wiki/tiki-index.php?page=de_VehicleDef zie je dat je op zijn minst 4 aanzichten moet hebben. Ik weet niet welke je gemaakt hebt, maar op die pagina zie je ook een voorbeeld voor een auto. Voor een trein geldt in principe hetzelfde.

Als je die 4 aanzichten gemaakt hebt dan ben je grafisch klaar. Je moet dan nog een dat-file maken (voor voorbeeld zie wederom die pagina) en de combinatie van die twee geeft je dan eindelijk een pak file, een bruikbare file voor Simutrans. Met het grafische deel kan ik je niet helpen, maar met het geklooi met dat en pak bestanden wil ik je best helpen.

Edit:

Trouwens, kijk ook maar even hier http://forum.simutrans.com/index.php?topic=782.0. Daar staan ook wat voorbeelden voor treinen. Als je je daar aan houdt dan rijden ze ook nog midden op het spoor!
Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Erik

He, Combuis is mij voor.

Post de tekening dan kunnen we het zien.

De blauwige achtergrond is erg belangrijk.
In simutrans wordt deze kleur transparant gemaakt.

Een .dat file is een tekst file met de gegevens en instellingen van het voertuig.
Ik weet niet of kladblok geschikt is om het te maken.
Bij het bekijken van config files had ik problemen met kladblok.
De enters werden toen niet goed gepakt.

Als je de dat file af hebt kan je met Makeobj een pak file maken.

Succes

Edit:
Voor ik het vergeet. zijn het niet eigenlijk 8 aanzichten?


martin

IK heb ooit voor mezelf eens een NS1700/1800 e-loc gemaakt. Misschien dat het helpt als voorbeeld...
(Je kunt dezelfde plaatjes trouwens ook gebruiken voor de NS1600; ziet er hetzelfde uit)

Als je moeite hebt met de dat files en makeobj en je Windows gebruikt zou je ook eens kunnen kijken naar PakBuilder (een grafische schil met een heel basic editor rondom MakeObj). zie hd.simutrans.com/tools

Martin

Erik

(Watertandend)
Hij is prachtig bijna perfect.
Mag ik proberen hem nog net iets te verbeteren?


martin

Ik weet niet wat je wilt doen (de pantograaf?) maar ga je gang en deel het resultaat

Erik

#11
De pantografen zijn prima.
Wel een aantal andere kleine punten.
- De rechte voorruit hoort scheef te staan.
- Ontbrekend onderdeel net boven de voorruiten.
- NS-logo staat in spiegelbeeld.
In de bijlage heb ik het een plaatje gezet.

En tja, ik weet dat ik erg pietluttig kan zijn.
Verder evengoed erg knap gemaakt.


Erik

Oke hier is de gemodificeerde versie van de 1600/1700/1800 loc. (in de bijlage)

Buiten de eerder genoemde punten heb ik nog een paar punten gewijzigd.
- het locnummer toegevoegd. (Of beter gezegd de plaats ervan)
- Alsnog de pantografen. Bij twee aanzichten leken ze achterstevoren te staan en bij het vooraanzicht was hij te hoog.
(vooraanzicht= dat de loc op je af komt)
- Van achteren was het midden-boven de gele (voor)lamp nog zichtbaar.

Bij deze wat vinden jullie van?


Parachute

Ik vind hem zeer mooi!
Mij lukt het in ieder geval niet om iets te maken helaas.

Ik had nog een vraagje,
stel ik heb een
1. treinstel dat vermogen geeft + wagon zonder vermogen
2. treinstel dat vermogen geeft + wagon zonder vermogen +treinstel dat vermogen geeft + wagon zonder vermogen.

Hoe werkt dat in simutrans? Want mij lijkt het dat ze even hard zullen gaan/zullen optrekken (Als alles hetzelfde type is).
Maar als ze bijv van heuvels afrijden zal geval 2 sneller zijn??
Is dit ook zo in Simutrans?

Combuijs

Ze trekken inderdaad even snel op en hebben dezelfde maximale snelheid. Maar hoe dat bij heuvels zit? Geen idee, dat zou je een keer moeten uitproberen. Mijn gok is dat ze nog steeds even snel gaan. Maar dat is een gok uit onwetendheid.
Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Erik

#15
Het maken van een trein is zeker niet eenvoudig.
Dat heb ik ook gemerkt.

Betreft de vraag over de combinaties:
Ik weet het ook niet precies, maar volgens mij kan het het best met vermogen per gewicht worden bekeken.
Trein 2 is twee keer trein 1.
Hiermee is trein 2 twee keer krachtiger maar ook twee keer zwaarder.

Daarmee kom ik betreft het optrekken en max snelheid het zelfde uit als Combuis.
Met heuvels denk ik dat er wel verschil is.
Maar welke dan sneller is weet ik niet.

In ieder geval speelt de lengte van de trein ook een rol.
Bij 1 niveau omhoog geld dat een deel van de trein nog horizontaal rijd en een deel de helling op.
Het horizontale deel kan dan wat vermogen leveren aan het stijgende deel.
(Het vermogen per gewicht dat de heuvel op moet is hoger.)

Tegen hanger is weer dat trein 2 langer op de helling rijd.

Zou het echt eens moeten proberen.

Betreft naar beneden verwacht ik een minimaal verschil.
Dit omdat een trein niet veel harder gaat dat de maximale snelheid.

EDIT: oke heb het kort simpel getest en er is geen een verschil merkbaar.
Als het echt wat uit maakt is het verschil klein.


greenling

#16
Goede dag.
Sorry ik kan alleen maar heel slecht Nederlands spreken.
Ik laat dit onderwerp door Google Translator te vertalen naar het Duits.
Dit kwam ik erachter dat je hier bent op zoek naar voertuigen van de Nederlandse Spoorwegen.
Aangezien de link waar u downloaden van de Nederlandse voertuigen is dat je kunt.
http://128.simutrans.com/raven/main/index.html
Let op! Oeps!
Vehicle Assembly test je game te proberen in wat bij elkaar hoort!
Opening hours 20:00 - 23:00
(In Night from friday on saturday and saturday on sunday it possibly that i be keep longer in Forum.)
I am The Assistant from Pakfilearcheologist!
Working on a big Problem!

Parachute

Het valt me wel op dat er in simutrans veel minder "echte treinen" zijn dan in vergelijking met bijvoorbeeld openTTD.
Veel treinen zijn zelfverzonnen en hebben nooit in het echt rondgereden.

arnoud

heb je gelijk in. wel een beetje jammer vind ik.

vooral in de toekomst rijden veel verzonnen voertuigen. een toekomst gericht spel zullen we maar zeggen.

Erik

Je ziet her en der wel steeds meer voertuigen die er in het echt ook zijn.
Deze worden dan vaak aangeboden als add-ons.

Betreft voertuigen in de toekomst.
Ik zou het knap vinden als je een voertuig weet te maken die in de toekomst al werkelijk rijdt.


ew

In het echt kun je verschillende treinen met elkaar koppelen  b.v. mat 54 met de muizenkoppen  ook kun je de pec postwagon met deze treinen koppelen weet iemand hier een mogelijkheid voor
b.v.d

Erik

nope
In de huidige beschikbare NS-pak is het niet mogelijk.


ew


Erik

Oke ik eindelijk een bericht naar Zeno gestuurd om te vragen of hij de source files van de (oude) NS pakset heeft.
En of we het mogen gebruiken.


martin

Voor diegenen die graag een setje rijtuigen achter de NS-1800 willen hierbij ook een intercity rijtuig (ICR)...

Veel plezier ermee

Erik

IK heb intussen de bron tekeningen van de NS-pak-set.
Ik ga als eerst proberen om überhaupt een trein goed te compilen.
Als ik nog ff tijd kan vinden zal ik kijken of ik er aan kan werken.

Alvast suggesties voor de specificaties?
kosten, laadruimte, ed.


arnoud

mooi dat je de tekeningen hebt.

wat betreft specificaties denk in het volgende kosten wanverhouding naar het spel. laadruimte zoals in het echt. vermogen in verhouding tot het spel.

Václav

EN:
I hope that Google Translate made its work as it should.

Dear Dutch friends, passenger car NS ICR looks very good - but it seems it would deserve a little better roof. Roof deserves a little better shading - because (as I think) it is not so flat as it seems on following picture:

NL:
Ik hoop dat Google Translate haar werkzaamheden zoals het zou moeten gemaakt.

Beste Nederlandse vrienden, personenauto NS ICR ziet er goed uit - maar het lijkt het zou verdienen een beetje beter dak. Het dak verdient een beetje beter shading - omdat (zoals denk ik) is het niet zo plat als het lijkt op de volgende foto:


Chybami se člověk učí - ale někteří lidé jsou nepoučitelní

martin

@Erik:  ik heb in het verleden al van alles uitgezocht met betrekking tot de specificaties. Die info is terug te vinden op het "oude" forum:  http://archive.forum.simutrans.com/topic/05024.0/index.html
Hoop dat je er wat aan hebt. Het is trouwens ook de plek waar Raven van alles liet zien mbt de NS set waar hij toen mee bezig was.

@VaclavMacurek: (I'll do this in english; czech is not really my thing ??? )  I'm glad you like my NS ICR car. You're probably right about the shading of the roof, but due to lack of time I will settle with this roof for the time being.

ew

kijk eens op www.seinarm.nl
foto,s van nl mat en treinsamenstellingen


Erik

Dit bevat inderdaad de nodige nuttige informatie.

Verder is het mij nog niet goed gelukt een trein direct vanuit de png files van Raven te compilen.
Ik zit met het zelfde probleem als ik met de seinen had.

Om het op te lossen heb ik alle png-files aan te passen.
Momenteel heb ik niet veel tijd om hier hard aan te werken.


ew

wat in het vat zit verzuurd niet succes

Václav

EN:
I am sorry for this disturbing but few moments I found that rail company Arriva goes also in your country. If you would like to have at least some trains of this company, you may use following link or ask author (Sim) for their source files  - if you need them.

FR:
Het spijt me voor dit storend, maar enkele ogenblikken vond ik dat het spoor Arriva gaat ook in uw land. Als je zou willen op zijn minst een aantal treinen van dit bedrijf hebben, kunt u onderstaande link of vraag de auteur (Sim) voor hun bronbestanden - als je ze nodig hebt.

http://sim.jawajizda.cz/ruzne/simutrans/vehicle.vagon.arriva.rar

Chybami se člověk učí - ale někteří lidé jsou nepoučitelní

greenling

Arriva Nederland werd overgenomen door DB AG!
Arriva Duitsland werd overgenomen door de staatsspoorwegen Itallienische.

greenling
Opening hours 20:00 - 23:00
(In Night from friday on saturday and saturday on sunday it possibly that i be keep longer in Forum.)
I am The Assistant from Pakfilearcheologist!
Working on a big Problem!

Václav

EN:
Deutsche Bahn bought Arriva but it still operates under its trade mark - Arriva.

NL:
Deutsche Bahn kocht Arriva, maar nog steeds opereert onder haar merk - Arriva.

Chybami se člověk učí - ale někteří lidé jsou nepoučitelní