News:

Simutrans Forum Archive
A complete record of the old Simutrans Forum.

Makeobj?

Started by Parachute, January 16, 2009, 12:18:07 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Parachute

Ey!
Ik dacht laat ik eens kijken wat Makeobj is. Maar nu heb ik het gedownload, uitgepakt, wil ik het opstarten: Gebeurt er niks (Heb al verschillende versier geprobeerd)  ???

Combuijs

Welkom bij het Forum!

MakeObj.exe is een tool om van .png en .dat bestanden samen een .pak bestand te maken. Zie de (Engelse) wiki http://en.wiki.simutrans.com/index.php/Creating_addons.

Als je in een map met .png en .dat bestanden "makeobj pak" aanroept, worden bijvoorbeeld alle pak bestanden gegenereerd. Daarnaast heeft makeobj nog meer opties. Die krijg je te zien als je makeobj /? doet.

Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Parachute

#2
Ok! Dank je. Tja, ik speel simutrans al best lang (128)
Maar toen kwam ik dit forum tegen, dus heb nu gelijk ff de nieuwste versie+128 Japan < Is ook erg leuk.

Edit: Maar ik had nog een vraagje, ik heb nu een nogal hele grote stad, dus heb ik er een soort metro-achtig-iets onder aangelegd. Maar zijn er speciale downloads ofzo voor? Ik heb namelijk gewoon tunnels onder de stad aangelegd en stations geplaatst en ik rijd er met NL'se treinen in xD.
Maar zijn er speciale downloads voor metro's/speciale tunnels/en, kan je bochten in tunnels maken?

Combuijs

Quotekan je bochten in tunnels maken?

Ja, dat kan. Normaal gesproken bouw je een tunnel en dan gaat-ie rechtdoor en er komt uiteindelijk weer een tunnel uitgang. Als je echter op het moment van tunnel bouwen ook de Ctrl-toets indrukt dan wordt slechts één tunnelingang gebouwd. Druk daarna op Shift+U (menu: display options - underground mode mag ook) en het licht gaat uit  :D. Je bevindt je dan ondergronds. Je ziet nu waar je weg of spoor ondergronds gaat. Je kunt hier nu gewoon verder bouwen, alleen niet met de normale weg of rails, maar met de tunnel. Je kunt bochten en wissels leggen, en stations en depots bouwen. En je moet steeds van bestaande wegen of sporen uitgaan. Je kunt wel weer gewoon de tunnel vernietigen, die heb je alleen nodig om aan te geven op welk nivo je wilde gaan werken. Je kunt ook meerdere nivo;s maken. Je kunt alleen niet van nivo veranderen (omhoog of omlaag gaan met spoor of weg).

QuoteMaar zijn er speciale downloads ofzo voor

Ja, ga naar de add-ons site: http://addons.simutrans.com/. Kies pak128 en vehicles. Op de vierde plek zie je "London Underground 703" van Timothy. Die bevat naast treinen ook gebouwen en sporen. Is best uitgebreid, ik gebruik ze zelf ook.

Succes!
Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Parachute

Kan je die addon ook gebruiken voor 128 Japan?

Combuijs

Dat weet ik niet. Ik heb nooit pak128 Japan gespeeld. Zou in principe wel moeten kunnen, maar ik weet niet wat de bijeffecten zullen zijn. Gewoon even een nieuwe apart pak directory maken waar je naast Japan ook die add-on er bij zet en een testspel uitproberen.
Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Parachute

Ok dank je! (Sry ik heb nog één vraagje) Soms krijg ik een foutmelding met iets over hausbauer ofzo? Hoort dat zo? Want dan ben ik alles weer kwijt  ::)

puntmuts

Dat lijkt me een probleem met de versie of pak of combinatie van beide. Je kunt overwegen de autosave functie in te schakelen als dit vaker voorkomt en je dan weer van alles kwijt bent. De autosave zet je aan in je configuratiebestand. Niet dat dit het probleem oplost maar wel zorgt dit er voor dat je niet alles kwijt bent en terug zou kunnen naar de vorige autosaved versie 9dit kan per maand iirc). Ook zijn er nightly build versies die misschien de fout al hebben verholpen (en weer andere problemen introduceren).

Als x64 Linux gebruiker met pak64 ben ik waarschijnlijk niet representatief maar ik heb die hausbauer problemen niet. Je zou kunnen overwegen er een post aan te wagen in de  pak128 bug reports als je er niet uit komt. Wel even precies melden welke versies je dan gebruikt.
Long time ST Linux user || Only into ST during late autumn and winter

Erik

Verhip zo werkt het ondergronds bouwen dus.

Ik kon het al niet vinden en had begrepen dat Pak128 er (nog) niet geschikt voor was. ???
Maar mooi nu zijn er weer een hoop nieuwe mogelijkheden.
Help wordt het nog ingewikkelder. :-[