News:

The Forum Rules and Guidelines
Our forum has Rules and Guidelines. Please, be kind and read them ;).

Vraagje over de Paks

Started by michael459, August 23, 2008, 10:58:02 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

michael459

hallo ik heb al pak 64basis,waste en foodchain maar er is ook pak HAJO en pak 96 enzo zijn deze paks Uitgebreider?
en als je pak 96 bij je simu map wilt voegen moet je dan al de paks van pak 64 wegdoen? xD

Combuijs

Er zijn diverse paks beschikbaar. Pak128 is de uitgebreidste, daar zijn ook een Britse variant en een HongKong variant van, er is ook een duitse variant (pak128 german) in de maak. Pak96 heeft een "comic" variant (tekenstrip stijl) en een handgetekende variant. De comic variant is in ontwikkeling, maar speelbaar, de handgetekende variant is gestopt, maar wel speelbaar. Verder is er nog een pak64 voor japan, een pak64 voor duitsland en heeft de onvolprezen Kristian nog een pak64 Abo (scandinavisch) en pak64 contrast (minimalistisch) gemaakt. Pak HAJO is voor nostalgisten (een oude variant van Simutrans dus). Er is ook nog een pak32 in "comic" stijl, maar de ontwikkeling daarvan ligt stil. Ook zijn er aanzetten gemaakt voor een pak192.

De cijfers (32, 64, 96, 128, 192) geven overigens de grootte van een tegel weer in pixels. Je ziet, het zijn er nogal wat. Een compleet overzicht vind je in de duitse wiki (http://de.wiki.simutrans-forum.de/wiki/tiki-index.php.

Die paks zijn allemaal onafhankelijk van elkaar. Je kunt ze ook naast elkaar laten staan, ieder in een eigen directory op dezelfde hoogte als de standaard pak directory. Je kunt een pak kiezen door bij het starten -objects pakdirectorynaam\ op te geven. In theorie kun je paks van dezelfde pixelgrootte met elkaar mengen, maar dat is meestal niet aan te bevelen.  Wel kun je bijvoorbeeld een huisje van het ene pak naar het andere pak brengen zonder direct schadelijke gevolgen.
Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



michael459

Bedankt Combuijs =D maar is het waar dat je pak128 niet kunt spelen op de simu 100?



Erik

Quote from: michael459 on August 23, 2008, 03:45:06 PM
Bedankt Combuijs =D maar is het waar dat je pak128 niet kunt spelen op de simu 100?

Intussen is er een 128Pak die met simutrans 100 werkt, maar deze is nog niet geheel stabiel. :-[
Vooral het starten van een nieuw spel is crash gevoelig, maar dat kan ook liggen aan de berg add-ons die ik erbij heb. ;)


wipi35

Ik werk al weer een week met Simu100-r1956 en pak128-62 zonder problemen. Wat bedoel je met niet stabiel?

En als er een crash optreedt bij het starten is het interessant te weten wat de logfile zegt.

Erik

Volgens mijn logfile gaat het mis bij het creëren van de steden.
Meer info geeft mijn logfile niet, misschien doe ik wat verkeerd bij het starten ervan.

Verder als ik eenmaal een spel gestart ben en heb opgeslagen draait simu100 gewoon stabiel.
Ook bij het laden van de opgeslagen spellen het ik afgelopen dagen geenl problemen ontvangen.
Waarschijnlijk komen een paar problemen die ik had door mijzelf en niet door simu100.


Combuijs

Wat zijn de start parameters? (aantal steden, aantal fabrieken, grootte van de kaart etc.)
Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Erik

#9
Ik hou er van om met een grote kaart te spelen
- 1024 bij 1024
- ongeveer 20 steden
- gem. aant. inw. 2500
- lengte pov. wegen 6000
- stadsverkeer 7
- 15 industrieën
- procent elektri. 33
- bezienswaardigheden 15
- beginjaar 1997

Het is compleet random of het wel of niet lukt.
Ik probeer het net met een kaart van 512 bij 512 met minder steden en industrieën, maar deze crasht ook vaak.

EDIT: Als ik alleen "pak 128 143.1pre" zonder mijn add-ons gebruik is er niets aan de hand. Mischien brengt een van de add-ons dus problemen.


Combuijs

Hmm, die lengte 8000 van de wegen, die is best lang. Misschien probeert hij ergens een wegverbinding te maken die niet lukt?

Zou ook iets met klimaten kunnen zijn?

Wat gebeurt er als je in de Mijn Documenten/Simutrans map de default.sve van naam verandert? Dan zouden de default pak128 instellingen op moeten komen.

Maar die verklaren eigenlijk allemaal niet, waarom het alleen met add-ons fout gaat. Of wordt default.sve door de add-ons ook nog overschreven in de pak-directory? Tja, je kunt natuurlijk kaal beginnen en dan elke add-on apart toevoegen, 10x een game starten en kijken bij welke add-on het fout gaat. Maar er zijn leukere dingen te bedenken...
Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Erik

Gelukt, ik geloof dat ik de fout te pakken heb.

Het waren twee van de add-ons.

- building.Capitolium.pak
- building.Capitolium_5000.pak

Dit zijn stadhuizen die groter zijn dan de oorspronkelijke.
Hierdoor pasten ze kennelijk niet.


Combuijs

Mooi, dan kun je nu eindelijk lekker gaan spelen!
Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Magic_Gorter

Is de britse variant beschikbaar voor pak 128 (versie 100)?. Ik kan deze namelijk nergens vinden en lees wel over ontwikkelingen hiervan.

wipi35

Er zijn op dit moment drie versies van pak128, de standaard, de .german en de .japan. Een .british is ooit wel ter sprake gekomen maar daar is, voor zover ik weet geen bruikbare versie van beschikbaar. Van pak128 is op de "nightly build" downloadpage inmiddels simupak128-267 beschikbaar.

Magic_Gorter

Dank je wipi35. Jammer dat die Britse er (nog) niet is. Ik speel ondertussen met een van de laatste nightly versies, maar vind het jammer dat de tijdlijn (bij de standaard) pas begint bij 1900. Misschien is het een idee om een Nederlandse PAK te maken (heb helaas nog niet zo door hoe, maar ga binnenkort eens proberen wat treinen etc. te maken). In die Nederlandse PAK zouden wellicht wat nieuwe industriën bedacht kunnen worden die o.a. voor een periode voor 1900 geschikt zijn, maar ook typisch Nederlands. Ik weet dat Raven een aantal dingen heeft gemaakt met Nederlandse treinen, dus is er al iets.

Ten aanzien van de industriën zat ik te denken aan iets als:
graan (van boerderij)->molen->bakker->winkel.

Een ander idee (typisch Nederlands), maar meer voor een latere periode):
tulpen (van tulpenboer)->veiling->winkel
melk (van boerderij)-> kaasboer of kaasfabriek -> winkel
Misschien dat andere nog goede ideetjes hebben (of aanvullingen).


wipi35

#16
Quote from: Magic_Gorter on December 11, 2008, 07:35:31 AM
Misschien is het een idee om een Nederlandse PAK te maken (heb helaas nog niet zo door hoe, maar ga binnenkort eens proberen wat treinen etc. te maken). 

Heb al lang geleden een addon voor pak128 gezien waar een heleboel Nederlandse treinen in zaten. Was inderdaad gemaakt door Raven. Ik weet niet of deze addon nog ergens te vinden is. Je kunt proberen hierover advies te vragen op het algemene forum (in het Engels)

Combuijs

Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



wipi35


Erik

Ik werk momenteel met die pak128 add-on van Raven.

Volgens mij is deze add-on nog te te downloaden o.a. vanaf de algemene add-on site. ik weet alleen niet de link uit mijn hoofd en kan hem ook ff niet in 123 vinden.

Echter is deze add-on niet compleet en heeft Raven deze nooit afgemaakt. Zover ik weet is er voor Pak64 wel een complete add-on.
Verder zijn er nog een aantal detail foutjes (o.a. in de graphics.)

Verder vind ik het een gaaf idee om een Nederlandse Pak te maken. Wil er graag aan meehelpen. (Ben alleen niet zo best in tekenen en heb momenteel niet veel tijd.)


Magic_Gorter

Ik zal zodra ik tijd heb eens proberen te oefenen met het tekenen van een trein. Als dat lukt kunnen we met degene die interesse heeft en wilt proberen een PAK te maken.

Erik

Ik wil in ieder geval wel helpen met het in orde maken fan de DAT files.
Misschien kan iemand proberen met Raven contact op te nemen betreft de tekeningen die hij al gemaakt heeft.