News:

Do you need help?
Simutrans Wiki Manual can help you to play and extend Simutrans. In 9 languages.

vraag over simutrans 111.0 en pak64

Started by Optimix, January 31, 2013, 04:42:50 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Optimix

Ik zit wat met simutrans te spelen, met de "stable version" van ongeveer
een jaar geleden, en het bijbehorende pak64.
Het valt mij op dat er zo weinig keuze is in treinen. Ik heb voorheen
wel meer met de pak64 gespeeld, en kan me herinneren dat de keuze in
het aantal verschillende soorten treinen bijna eindeloos was. Hieronder
een plaatje met alle treinen die beschikbaar zijn in het jaar 2073.
(daar is de laatste pakweg 70 jaar geen enkele verandering in gekomen)

Mijn vraag is simpel: is de samenstelling van het pak64 zo sterk veranderd,
OF heb ik bij het starten van dit game iets verkeerd ingesteld? (ik heb ook
het startjaar, de afmetingen van het scenario en het aantal steden veranderd)
Overigens valt op het plaatje ook goed te zien dat er scrollbalken zijn aan
de rechterkant, maar dat je die absoluut niet nodig hebt.

]



Combuijs

Volgens mij is er in de laatste paar jaren niet echt veel veranderd op treinen gebied in pak64. Misschien in de war met pak128, waar je wat meer keus hebt?

Ik mijn eigen variant van pak64 ben ik trouwens het aantal keuzes nog verder aan het terugschroeven. Zo zie je maar, iedereen speelt Simutrans op zijn eigen manier.
Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Optimix

Hallo Combuijs, bedankt voor je reaktie.
Het is heel goed mogelijk dat ik in de war ben met de pak 128
versie. Ik moet nog eens even rondsnuffelen in het forum want
daar is wel het een en ander terug te vinden denk ik. Er zijn
volgens mij ook challenges geweest in pak64, en dan zou het
aan de hand van screenshots te controleren zijn. Je hoort er
nog van ;)

Mag ik je nog iets anders vragen? Ik zit met nog een vreemd
probleempje.

Zoals je in bovenstaande plaatje duidelijk kunt zien, staat er
links onderin bij de datum-tijd weergave
Fall november 8 2072 8.59 AM
Dat is dus jaargetijde maand dag jaar tijd

Vreemdgenoeg krijg ik bij het laden van mijn opgeslagen games
opeens te zien
November Fall 2072 8.59h
Dat is dus een totaal andere aanduiding.

De eerste manier werkt netjes 30 of 31 dagen in de maand
af, en de 2e versie vind ik altijd wat vreemd, want daar
zitten 24 uur in een maand.

Ik wil zó graag die eerste manier van weergeven weer terug
maar ik krijg het niet voorelkaar. Misschien weet jij een manier
om dat weer goed te krijgen.

Combuijs

Het gaat in ieder geval om de instelling van show_month. Ik heb daarvan wel eens documentatie gezien in simuconf.tab, maar ik kon die niet meer vinden.

Ikzelf heb die op 6 staan en dan lijkt het op wat jij wilt hebben:

January 21 1930 6:48pm

Je zult daarmee dus moeten experimenteren. Het kan zijn dat dit in een savegame wordt opgeslagen en dat die instelling in simuconf.tab alleen voor nieuwe spellen geldt. Dan moet je die instelling in je savegame zelf wijzigen via de settings dialoog. Die krijg je niet vanzelf, daar moet je wel wat voor doen. Zet deze regel in menuconf.tab:

dialog_tool[27]=,S

Waarbij je die laatste letter zelf mag kiezen. Als je dan op S drukt in het spel dan verschijnt die die hele settings dialoog. show_month zit onder de "general" tab.

Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



Optimix

Zeer bedankt voor je snelle reaktie Combuijs!

Dit is allemaal heel leerzaam. Ik heb eens even in die simuconf.tab zitten
snuffelen, en het lijkt erop dat je alles helemaal naar je eigen inzicht kunt
instellen. Heel interessant. De menuconf.tab heb ik ook gevonden.

Voor ik je antwoord hier las, kreeg ik het toch zelf voorelkaar om de oude
datumaanduiding weer terug te krijgen. Ik weet alleen niet meer hoe! haha
In ieder geval heb ik wat heen en weer zitten switchen in de instellingen
tussen de 2 opties bij "settings" (default en simuconf.tab). Ik laat dat nu
even zo, want ik ben bang als ik ga klooien, ik dit spelletje weer verniel.
Als ik klaar ben met deze game zal ik het eens even goed gaan
bestuderen.

Het aantal voertuigen in Pak64 en de wat kleinere keuze begin ik wat beter
te snappen. Ik heb wat in het forum rondgekeken in scenarios en challenges,
en daar blijkt dat b.v. de beroemde Rogaland challenge toch ook in pak128
was. Ik was me dat helemaal niet bewust.

Je schrijft hierboven nog dat je het aantal keuzes in pak64 zelf drastisch
aan het beperken bent. Wil je me nog vertellen hoe je dat doet? Ook
met allerlei config gedoe? En waarom doe je het? Ik zou me kunnen voorstellen
dat een game soepeler loopt, als er wat minder voertuigen en allerlei ander
fraais inzit. Is dat de reden?

Bedankt voor je hulp tot zo ver!


Combuijs

Hoi Optimix,

Ik ben gewoon een nieuwe eigen pak64 aan het maken op basis van de bestaande pak64 en allerlei openbare bronnen zoals pak128 en pak128.britain (geschaald uiteraard). Het is nog lang niet uitgewerkt, maar dit zijn de concepten:

1) steden worden voorafgegaan door dorpen (dat wordt niet door Simutrans zelf gedaan, dus dat moet ik met de hand doen; ik begin dan ook altijd met een lege kaart). Dorpen zijn eigenlijk speciale landattrakties.
2) Veel meer fabrieken en goederen, ook wat andere producent-consument-relaties. Ik laat de fabrieken nooit automatisch ontstaan, ik maak ze zelf erbij.
3) Meer stads- en land attrakties (voornamelijk gejat uit pak128)
4) Meer variatie in stadsgebouwen (monumenten, commerceel, residentieel en industrieel) (ben ik nog mee bezig) (voornamelijk gejat uit pak128)
5) Alle transportmogelijkheden (monorail = zweefbaan zoals in pak128, maglev komt van gauthier, smalspoor komt uit pak128.britain)
6) Reduktie van keuzemogelijkheden van voertuigen. In elke periode kan je kiezen tussen een dure variant met veel capaciteit en een goedkope variant met minder capaciteit (zowel voor vracht, passagiers en post). Vaak hebben nu nog verschillende voertuigen dezelfde plaatjes, maar dat moet ik nog veranderen.
7) Eigen toolbarsysteem
8 ) Ik bepaal de groei van elke stad zelf (met behulp van een randomizer). Zo hoef ik niet telkens alle steden na te lopen en kijken of alles nog gedekt is door stations.


De reden is dat ik in "normaal" pak64 (en pak128) toch altijd dezelfde voertuigen kies, dus waarom dan die andere nog laten zien? Kan ik alleen maar fouten maken. Bovendien kan ik ze dan genoeg "power" geven, zodat ze de door mij gewenste vracht daadwerkelijk nog kunnen trekken, en kan ik de snelheid van de diverse voertuigen op elkaar afstemmen, zodat er ook een logische ontwikkeling in de loop der jaren is. Verder was ik wel tevreden over de uitgebreidere industrie van pak128, maar ontevreden of de grote voorraden in de fabrieken (consumptie ligt erg hoog). Bovendien speelde ik pak128 toch altijd op halve schaal omdat er anders toch te weinig overzicht was, dus vandaar het ombouwen naar en integreren met pak64.

Het is wel een hoop werk, maar ondertussen leer ik wel beter hoe Simutrans in elkaar zit. Ik zit af en toe ook in de source code te snuffelen om te zien hoe dingen werken. Best leuk. Ik heb net een eerste uitprobeerfase afgerond en ben nu begonnen om de tweede fase in elkaar te knutselen. Daarna ga ik de boel weer eens uitgebreid uitproberen...

Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



hreintke

Hallo Combuijs,

Welke tools/werkwijze gebruik jij bij het schalen van pak128/pak128.britain voor gebruik in pak64 ?

Ben zelf in pak64 aan het spelen, sinds enige tijd met addons. Maar lijkt me aardig om er zelf wat extra's aan toe te voegen.
En inderdaad ook om te zien hoe simutrans intern en qua setup werkt.
Tot nu toe vanuit de code maar ik ben me aan het "inlezen" in dat/pak en makeobj.

Herman

Combuijs

Hoi Herman,

(Ik vermoedde al dat je Nederlander was, omdat je met de Nederlandse plaatsnamen lijst speelde...  ;) ).

Ik gebruik Gimp - afbeelding schalen - met als verkleiningsmethode "geen". Als je een andere methode gebruikt dan raakt met name de achtergrond kleur in de war. Met Paint gaat dit niet (tenminste, zover ik weet). Met Photoshop gaat het ook volgens mij.
Bob Marley: No woman, no cry

Programmer: No user, no bugs



hreintke

Hoi Combuijs,

Ja, nederlander, maar vragen/opmerkingen stel/geef ik altijd in het international gedeelte van het forum. Heeft toch een groter bereik.

Mbt topic, Dan zal ik ook eens met Gimp gaan spelen. Is wel een andere tak van sport dan ik gewend ben.
Kwam trouwens op een japanse site een "resizeobj" programma tegen.
http://www.geocities.jp/wa_simutrans/resizeobj.html

Heb wat pak128 elementen overgehaald naar pak64 en lijkt te werken.

Herman